5 tips om gezonder te eten met diabetes

Op internet doen veel verschillende adviezen de ronde over eten en diabetes. Wat mag je wel eten en wat moet je laten staan als je diabetes hebt? Houd je aan deze 5 belangrijke tips om gezonder te eten met diabetes.

 

#1 Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet sluit het beste aan bij diabetes. Koolhydraten geven je lichaam weliswaar energie (en dat heeft je lichaam nodig), maar er zitten ook heel veel suikers en zetmeel in. Deze worden omgezet in glucose waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt. Daardoor kun je diabetes krijgen of houd je het in stand.

Binnen een koolhydraatarm dieet wordt juist gekeken naar onderscheid tussen goede (complexe/ trage) koolhydraten en slechte (enkelvoudige/ snelle) koolhydraten. Door de goede koolhydraten te blijven nuttigen en de slechte uit te bannen, kun je diabetes onder controle houden. Daarnaast is een koolhydraatarm dieet bedoeld om af te vallen.

Groot voordeel: een koolhydraatarm dieet is gratis en voor niets te volgen. Bekijk bijvoorbeeld dit gratis weekmenu eens.

Koolhydraatarm weekmenu

 

#2 Pas op met vrije suikers

Geraffineerde suikers worden ook wel “vrije suikers” genoemd. Het zijn de suikers die niet van nature in producten zitten, maar gebruikt worden voor de smaak. Je vindt vrije suikers in veel producten die we dagelijks nuttigen, zoals:

  • Gebak en koekjes
  • Frisdranken
  • Sauzen
  • Cornflakes
  • Vruchtensappen

Het is beter om deze producten te laten staan en uit te kijken naar suikervrije drankjes en snacks met veel vezels.

 

#3 Kies voor gezonde vetten

Vetten klinken vaak negatief, maar gezonde vetten zijn van cruciaal belang voor een goede gezondheid. Gezonde vetten zitten onder meer in (vette) vis en olijfolie. Deze vetten zijn goed voor je lichaam en houden je vitaal. In landen waar veel vette vis gegeten wordt is de levensverwachting een stuk hoger en zijn mensen gezonder, zoals in Japan.

Ook wordt vaak gekeken naar het leven rond de Middellandse Zee. Daar worden veel gezonde vetten genuttigd. Diëten die goed aansluiten bij dit gedachtengoed zijn (naast het koolhydraatarme dieet) het mediterrane dieet en het Pioppi-dieet.

 

#4 Ga anders eten

De kans dat je diabetes hebt gekregen door je huidige eetgewoontes is erg groot. In veel voeding zitten suikers die je niet nodig hebt. Het is dus van belang om anders te gaan eten. Dat doe je door regelmaat toe te passen. Ontbijt, lunch en dineer volgens de richtlijnen van een koolhydraatarm dieet of met diabetesproof recepten.

Zorg er ook voor dat producten met veel suikers verbannen worden, zodat je ze in een hongerige bui niet alsnog gaat nuttigen.

Tot slot is het goed om het hele gezin te betrekken bij je nieuwe eetgewoontes. Anders moet je steeds dubbel koken en kun je alsnog in de verleiding komen het verkeerde te eten of drinken.

 

#5 Geniet met mate

Moet je nu alles laten staan? Is genieten nu echt voorbij? Helemaal niet! Ook al heb je diabetes, je kunt heus nog lekker eten. Zelfs een stukje taart of een snoepje moet af en toe nog gewoon kunnen. Maar geniet wel met mate.

Gelukkig zijn er steeds meer kookboeken voor mensen met diabetes waarin de heerlijkste diabetes recepten worden gedeeld. Zo is het niet langer afzien.

Koolhydraatarm weekmenu