Etiketten lezen

Etiketten lezen bij diabetes type 2

Wil jij weten hoeveel suiker je precies binnenkrijgt? Dan moet je etiketten lezen. Dat blijkt voor veel mensen erg lastig te zijn. Zeker als je beseft dat suiker er vaak onder andere namen op staat.

Daarom in dit artikel een handleiding waar je precies op moet letten om suikers in producten te herkennen.

 

Ingrediënten

Als je op een etiket kijkt onder “ingrediënten” lees je alleen welke grondstoffen er in het product zitten. Het begint met de grondstof waarvan het meeste in het product zit tot de grondstof waarvan het minst in het product is verwerkt.

Het kan dus zijn dat suiker er op staat en je denkt dat het wel meevalt. Maar er zijn ruim 50 namen voor suiker. Als je die herkent, kun je voorkomen dat je toch teveel suikers binnenkrijgt.

 

50 andere namen voor suikers

Agavesiroop

 

Esdoornsiroop

 

Glucosestroop

 

Lactose

 

Rijststroop

 

Ahornsiroop

 

Fructose-invertsuikerstroop

 

Gula djawa

 

Maïsstroop

 

Rijstsuiker

 

Appelsapconcentraat

 

Fructose

 

HFCS: high fructose corn syrup

 

Maltose

 

Ruwe rietsuiker

 

Appelstroop

 

Fruitconcentraat

 

Honing

 

Melasse

 

Sacharose

 

Basterdsuiker

 

Fruitextract

 

Invertsuiker

 

Melksuiker

 

Siroop

 

Beetwortelsap

 

Fruitsapconcentraat

 

Invertsiroop

 

Molasse

 

Stroop

 

Bietenstroop

 

Fruitsuiker

 

Invertsuikerstroop

 

Moutstroop

 

Sucanat (Sugar Cane Natural)

 

Bietsuiker

 

Galactose

 

Isoglucose

 

Moutsuiker

 

Sucrose

 

Bruine basterdsuiker

 

Gebrande suiker

 

Javaanse palmsuiker

 

Muscovado

 

Suiker

 

Bruine kandijsuiker

 

Gebrande suikerstroop

 

Johannesbroodsiroop

 

Nectar

 

Suikerstroop

 

Bruine rietsuiker

 

Geconcentreerd appelsap

 

Johannesbroodpitsiroop

 

Oersuiker

 

Tarweglucosestroop

 

Bruine suiker

 

Geconcentreerd perensap

 

Kandij

 

Oerzoet

 

Tarwestroop

 

Caramel

 

Geconcentreerd vruchtensap

 

Kandijstroop

 

Palmsuiker

 

Trehalose

 

Castor melis

 

Gekarameliseerde suiker

 

Kandijsuiker

 

Poedersuiker

 

Turbinado

 

Dadelstroop

 

Gekarameliseerde suikerstroop

 

Kaneelsuiker

 

Parelsuiker

 

Vanillesuiker

 

Demerara

 

Geleisuiker

 

Karamelsuikerstroop

 

Perensapconcentraat

 

Vruchtensuiker

 

Druivensapconcentraat

 

Glucose

 

Kokosbloemsuiker

 

Rapadura

 

Vruchtensap op basis van concentraten

 

Druivensuiker

 

Glucosefructosestroop

 

Kokosbloesemsuiker

 

Rietsuiker

 

Vruchtensap uit concentraat

 

Dextrose

 

Glucosesiroop

 

Kristalsuiker

 

Rietsuikerstroop

 

Vruchtensapconcentraat

 

 

Algemene tip

Wil je snel soorten suiker kunnen herkennen? Weet dan dat woorden die op –ose of –siroop eindigen vaak een vorm van suiker zijn, net als woorden die “stroop” worden genoemd. Het zijn varianten van gesmolten suikers.

Staan er meer van deze producten op het etiket? Dan kun je het beter laten staan, want dan zitten er heel veel suikers in.

 

De voedingswaarde

Ook de voedingswaarde kan je van veel informatie voorzien. Je ziet hoeveel energie er per 100 ml of per 100 gram in een product zit, vaak verder uitgesplitst in koolhydraten, eiwitten, vetten en suikers.

Let op: suiker is een koolhydraat.

 

4 gram suiker

Als je visueel bent ingesteld, kan het helpen om 4 gram aan te houden. 4 gram suiker is gelijk aan ongeveer 1 suikerklontje.

 

Misleidende teksten

Helaas zijn teksten op verpakkingen vaak misleidend. Als er staat “suikerarm” betekent het dat er per 100 gram alsnog 5 gram suiker in kan zitten. Ook “suikervrij” betekent niet dat er helemaal geen suiker in een product zit. Er mag nog altijd 0,5 gram aanwezig zijn per 100 gram.

Het lijkt misschien om kleine hoeveelheden te gaan, voor mensen met diabetes maakt dat echter veel verschil.

Etiketten die vermelden dat er “van nature aanwezige suikers” in zitten of dat een product “zonder toegevoegde suikers” is, zeggen niet dat er géén suikers in het product zitten. Denk aan vruchtensap. Daar zitten van nature suikers in en je lichaam zal ze ook zo zien.

 

Boodschappenlijstje nodig?

Heb je baat bij een boodschappenlijstje? Download dan het gratis weekmenu met boodschappenlijstje om gezonde producten in huis te halen. Bij de download krijg je ook enkele recepten.

Koolhydraatarm weekmenu