Gezonde eetgewoontes leer je zo aan

Gezonde eetgewoontes leer je zó aan

Vaak wordt gedacht dat je met diabetes niet veel meer kunt eten. Dat is niet waar. Met diabetes kun je vrijwel nog alles eten. Het gaat er echter om dat je gezonder gaat eten om diabetes type 2 te verhelpen of – beter nog – te voorkomen.

Ieder mens heeft andere behoeften en wensen op het gebied van eten. Toch zijn er algemene richtlijnen om gezonde eetgewoontes aan te leren. In dit artikel leggen we je uit hoe.

 

Gezonde gerechten bereiden

Het lijkt heel eenvoudig, maar in de praktijk is gezond eten nog niet zo makkelijk. Veel producten die we dagelijks op tafel zetten zijn helemaal niet zo gezond als we altijd denken. In brood, pasta en rijst zitten koolhydraten welke het bloedsuikergehalte verhogen. Een diabeet kan die producten dus beter niet binnen krijgen.

Wanneer je echter zorgt voor veel groenten, zit je al vrij snel goed. Een goed alternatief voor aardappels is een tweede portie groenten. Daarmee krijg je veel meer vezels binnen en ze smaken nog beter ook.

 

Let op de bloedsuiker

Zoals gezegd zitten in pasta, rijst en brood veel koolhydraten. Die worden omgezet in insuline en verhogen het bloedsuikergehalte. Voor een diabeet is dat niet fijn. Wanneer je wel pasta, rijst en brood wil eten, moet je kiezen voor de volkorenvariant. Die is er niet alleen voor brood, maar je kunt in de supermarkt ook gewoon volkoren rijst en pasta kopen.

In volkoren producten zitten veel vezels. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel een stuk langzamer en minder snel.

Andere producten die je kunt gebruiken in een gezonde, diabetesvriendelijke maaltijd zijn peulvruchten. In peulvruchten (zoals linzen, bonen en erwten) zitten ook heel veel vezels, die de bloedsuikerspiegel minder hard laten stijgen.

Wees voorzichtig met producten die suikers bevatten, zoals jam, honing, siroop en stroop, maar ook witte rijst, witte meel en aardappelpuree. Deze producten staan stijf van de enkelvoudige koolhydraten, waarmee je bloedsuikerspiegel razendsnel stijgt.

 

Drinken bij diabetes

Water drinken is altijd goed. Maar ja, alleen maar water is zo saai… Natuurlijk kun je dit aanvullen met koffie en thee zonder suiker. In thee kun je goed variëren qua smaak. Heel veel andere keuzes heb je helaas niet.

In veel lightdranken zit namelijk alsnog suiker (genoeg om de bloedsuikerspiegel aanzienlijk te doen stijgen) en vruchtensappen die zo gezond lijken, zijn de grootste suikerbommen.

Ook met alcohol moet je voorzichtig zijn. Er zitten veel koolhydraten in mixdrankjes en wijn die je bloedsuikerspiegel verhogen. En na een paar uur wordt de bloedsuikerspiegel juist weer verlaagd als de alcohol wordt afgebroken. Dat is erg verraderlijk en zorgt voor ongewenste schommelingen.

 

Gebruiken bij het bakken

Wil je gezonder gaan bakken? Gebruik dan onverzadigde vetten. Dit zijn gezonde vetten. Je kunt ze herkennen aan het feit dat ze vloeibaar zijn als ze koud zijn: vloeibare margarine, vloeibaar frituurvet en olie.

Op je boterham smeer je het beste zachte margarine of halvarine.

 

Gezonde vetten

Gezonde vetten dragen bij aan je gezondheid. Ook mensen met diabetes type 2 mogen gewoon gezonde vetten eten. Het is daarbij handig om het verschil tussen gezonde en ongezonde vetten te kennen.

Goede soorten vet kom je tegen in noten, avocado, olijven en vis. Niet voor niets adviseert het Voedingscentrum aan om minstens één keer per week vette vis te eten.

 

Vlees

Je mag vlees eten als je diabetes hebt, maar eet niet teveel bewerkt en rood vlees. Vlees uit de meeste pakjes voor op brood (boterhamworst, salami en Gelderse worst) zijn bewerkt. De voorkeur ligt dan ook bij mager vlees en wit onbewerkt vlees. Mensen die diabetes hebben krijgen bij het eten van bewerkt rood vlees een grotere kans op hart- en vaatziekten.

 

Voorkom zout

Veel mensen gebruiken zout als smaakmaker. Maar zout is heel ongezond en verhoogt je bloeddruk aanzienlijk. Probeer daarom te stoppen met zout op en in je eten. Kies liever voor kruiden en specerijen om smaak aan te brengen!

 

Hulp bij gezonder koken?

Heb jij diabetes type 2 of kook jij voor iemand met diabetes type 2? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiden van de juiste gerechten? De Afslank Receptenbijbel is geschikt voor mensen die diabetes type 2 hebben. Het boek richt zich op mensen die met een koolhydraatarm dieet willen afvallen, maar kan ook gebruikt worden door mensen met diabetes type 2. In het boek staan niet alleen ruim 100 recepten, maar ook weekmenu’s, boodschappenlijstjes en informatie.

Afslank Receptenbijbel