Suikervrij leven is onmogelijk

Suikervrij leven is onmogelijk, maar…

Diabetes type 2 zou als sneeuw voor de zon verdwijnen als we massaal zouden stoppen met het eten en drinken van suikers. Welke website je er ook op naslaat: stoppen met suikers is het meest gelezen advies voor mensen met diabetes type 2.

Maar intussen weten we beter. Suikervrij leven is zo goed als onmogelijk. Niemand kan een dieet volgen waarbij je niet af en toe suiker eet, tenzij je volledig in quarantaine gaat.

 

Koolhydraten en suikers

Suikers hoef je niet volledig te laten staan. Ook niet als je diabetes type 2 hebt. Wat wel belangrijk is, is dat je met mate gaat eten. Om dat goed voor elkaar te krijgen is het van belang om te weten wat koolhydraten en suikers met elkaar te maken hebben.

In principe zijn suikers koolhydraten. Koolhydraten komen je lichaam binnen via voeding. Koolhydraten uit toegevoegde (geraffineerde) suikers noemen we ook wel de enkelvoudige (lees: slechte) koolhydraten.

Deze koolhydraten worden niet verbrand en door je lichaam omgezet naar glucose. Glucose is suiker. Op die manier krijg je heel veel suikers binnen die je niet kwijtraakt en is het niet gek dat je suikerziekte ontwikkelt.

 

Goede suikers?

Bestaat er dan ook zoiets als goede suikers? Jazeker. De suikers die een grote (en de belangrijkste) bijdrage leveren aan de ontwikkeling van diabetes type 2 zijn geraffineerde suikers. Dit zijn bewerkte suikers die aan voeding zijn toegevoegd. Vaak voor meer smaak of betere houdbaarheid.

Hoe dan ook, deze suikers worden als koolhydraten opgenomen en als suikers en vetten opgeslagen.

Je hebt echter ook natuurlijke suikers. Dat zijn de suikers die van nature in producten zitten, zoals in fruit en vruchten. Boze tongen beweren dat je ook die suikers moet laten staan, maar dat hoeft niet. Je kunt prima fruit blijven eten als je diabetes type 2 hebt. Wel is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel op peil te houden en af te stemmen hoeveel fruit je op welk moment eet.

 

Voorbeelden van natuurlijke suikers

Goed om te weten dat je dus suikers mag eten. Maar waar vind je deze goede suikers? Denk aan dadels, gedroogd fruit, honing en groenten als maïs en tomaat. Ook biologische stropen, kokosbloesemsuiker en palmsuiker mag je rekenen tot natuurlijke suikers.

Deze natuurlijke suikers komen niet alleen. Ze komen samen met vitaminen, mineralen en vezels die ook in deze producten zitten. Daarmee geven ze je lichaam een boost, leveren ze micronutriënten die je weer energie geven en langzaam door je lichaam worden opgenomen (en dus geen piek geven voor je bloedsuikerspiegel).

 

Gezond eten met minder suiker

De conclusie is dus dat je suikers niet hoeft uit te sluiten, maar wel het onderscheid moet weten tussen suikers die goed voor je zijn en suikers die slecht voor je zijn. Oftewel: complexe (goede) en enkelvoudige (slechte) koolhydraten.

Wil je daar meer over weten en extra hulp bij het bereiden van gerechten? Dan adviseren we je het boek de Afslank Receptenbijbel eens te bekijken. Hierin vind je ruim 100 gerechten die stuk voor stuk koolhydraatarm en suikerarm zijn, maar wel de gezonde suikers en koolhydraten bevatten die je als diabeet mag hebben.

Afslank Receptenbijbel