Alles over vetten en diabetes type 2

Wat moet je weten over vetten?

Dagelijks heeft ieder mens vet nodig. Het betreft zo’n 20 tot 40 procent van de hele calorie-inname. Daarbij geldt dat 1 gram vet 9cal levert. Gemiddeld moet een mens 2.000 calorieën per dag eten. 1 gram vet per 9 calorieën betekent dat je dus tussen de 45 en 90 gram vet mag eten.

Belangrijk is echter om te kijken naar het soort vet dat je nuttigt. Heb je diabetes type 2? Lees dan dit artikel om alles te weten te komen over vetten.

 

Waarom moeten we vet eten?

Er kleeft een negatieve naam aan vet. Maar vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor onze lichaamscellen. Ook beschermt vet ons lichaam tegen de kou en helpt het onze organen te beschermen tegen beschadigingen. Daarnaast komen de vitamines A, D, E en K alleen door middel van vetten in ons lichaam terecht.

Heel belangrijk dus, die vetten. Maar er is wel een belangrijk onderscheid te maken. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten.

 

Verzadigde en onverzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn de ongezonde vetten, die je vooral in snacks tegenkomt (denk aan koek, gebak en snoep). Maar je komt verzadigde vetten ook in dierlijke producten tegen, zoals in volle zuivelproducten en vlees. Verzadigd vet is verkeerd vet. Het verhoogt je cholesterolgehalte en daardoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Het is dan ook belangrijk om het nuttigen van verzadigde vetten tot een minimum te beperken. Houd bij voorkeur als richtlijn aan dat je maximaal 10% van je dagelijkse energie uit verzadigde vetten haalt. Bij 2.000 calorieën per dag komt dat neer op maximaal 22 gram verzadigd vet.

Onverzadigde vetten zijn de gezonde vetten. Deze kom je tegen in noten, plantaardige olie, avocado, vette vis en vloeibare margarine. Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Zij verlagen juist het risico op hart- en vaatziekten.

Lees dit artikel voor meer informatie over diabetes type 2 en voeding.

 

Zuivel

Zuivel bevat ook verzadigd vet. Toch lijken zuivelproducten een beschermend effect te hebben op diabetes. Beperk het nuttigen van zuivel wel tot enkele porties per dag.

 

Transvetten

Onder de onverzadigde vetten vallen ook transvetten. Transvet is een slecht soort vet dat van nature voorkomt in melk, kaas, roomboter en vlees. In de industrie worden transvetten gebruikt om vloeibare vetten en oliën hard te maken. Op die manier zijn deze producten langer te bewaren of krijgen ze een andere structuur (dat is het geval bij snacks, koek en gebak).

Transvetten zijn dus onverzadigde vetten, maar moet je wel zien te vermijden. Kies daarom voor vloeibare bereidingsvetten en laat producten als snoep, koek en gebak zoveel mogelijk links liggen.

 

Samenvatting

Ingewikkeld om te onthouden? In deze tabel zetten we de informatie over vetten voor je op een rijtje.

Verzadigde vetten

Onverzadigde vetten

Transvetten

Onverzadigde vetten

Ongezond

Ongezond

Gezond

Zitten veel in koek, snoep, gebak en snacks. Helpen tegen diabetes type 2.
Verhogen het risico op hart- en vaatziekten. Verlagen de kans op hart- en vaatziekten.
Verhogen het cholesterolgehalte. Zijn goed voor het cholesterolgehalte.